Voltants de Berga 22 d’Octubre 2017

22 d’Octubre de 2017 – La Roca Tiraval (Berguedà)

A les 7:30, amb puntualitat suïssa, els 34 socis de l’Agrupació que ens havíem apuntat, estem asseguts a l’autocar i sortim cap a Berga. Pel camí comentem l’excursió a fer i la llegenda de les 100 donzelles de Bagà, per anar-nos situant en l’ambient. Després de parar al càmping de Berga per a fer un lleuger esmorzar arribem sense incidències al passeig del poble de Bagà, on comencem l’excursió sortint pel pont i el parc que hi ha al costat del molí en direcció al sud-est. La Roca Tiraval, objectiu de la nostra excursió, està tapada per una bona boira, però el temps apunta bo i de ben segur que en quan hi siguem ja haurà escampat. Una forta pujada per un desdibuixat corriol ens porta fins al primer mirador des d’on contemplem, ja a vista d’ocell, tot el poble de Bagà. Seguim pujant fins a la pista que porta al Coll de Turbians mentre que a mida que prenem alçada anem contemplant la panoràmica; la Tossa, el Moixeró, Puigllançada, i més. Quan arribem al coll del Serrat dels Moixons, ja a prop dels 1.000 metres d’alçada, deixem la pista per endinsar-nos de ple en la vegetació de la muntanya amb un corriol encatifat de fulls de faig, i amb la llum de la fageda que quasi ens far oblidar que no parem de pujar. L’espectacle augmenta en mostrar-se davant nostre, amb tota la seva solemnitat i amb un dia tan clar, l’esvelta figura del Pedraforca, El Cadí, la serra d’Ensija, i més. El grup està entrenat, segueix a bon ritme i ens permetem fer aturades sovint per a fer el que hem vingut a fer; gaudir de les muntanyes del Berguedà. Em arribar a la casa enrunada del Coll de Rocadecans se’ns mostra encara més generosament la imatge del Pedraforca i de la Vall del Saldes. Sense deixar de pujar, passem el Coll de Turbians i ens endinsem en una pineda on a prop dels 1.500 metres d’alçada en un replà assolellat parem a dinar i a alguns fins i tot els dona temps de fer una becaina acaronada pel sol de tardor. Seguim pel pedregós corriol fins assolir el destí de l’excursió; la Roca Tiraval a 1.453 metres d’alçada, un autèntic balcó sobre el poble de Bagà on hi oneja una gran senyera. Ens fem les fotos per immortalitzar el moment i en menys de dues hores baixem tot el que em pujat, per un atrevit corriol que ens porta de nou fins el punt de sortida,. Ens prenem temps per a materialitzar l’acord pres en assemblea de fer una “birra” i anem cap a l’autocar on el nostre conegut xofer, en Jose Maria ens porta, mentre alguns fan una segona becaina, de nou cap a la plaça Orfila. La vivència, la colla d’excursionistes i la generositat meteorològica han fet una excursió d’allò més encisadora.