SEM – Ruta circular per Vallfogona del Ripollès – 19 de septembre 2021

La ruta s’inicia en el mateix poble de Vallfogona. Comencem caminant cap al nord seguint el GR3 en direcció a Sant Joan de les Abadesses. Després de travessar el bosc de pins i roures continuem sendera seguint les marques del PR C-59 en direcció est.

La fina boira que ens va acompanyar a primera hora del matí desapareix permetent-nos observar el perfil del Taga i Puig Sestela al nord. Inevitable fer alguna parada per a recollir mores i rovellons que es troben en el nostre camí.

A nivell del collet de la Ramada un desviament a l’esquerra ens dirigeix al cim Estela (1.361m) travessant un fantàstic bosc de fajos i avellaners. El cim ens permet gaudir de boniques vistes cap al sud sobre tota la Serra de Milany i Santa Magdalena de Cambrils.

El descens des del cim, bastant dret, baixa fent ziga-zagues fins al coll de Canes. Es realitza amb cura extra ja que a causa de la pluja del dia anterior la zona estava humida i relliscosa, però el grup el realitza sense problemes.

La volta des del coll de Canes a Vallfogona en comptes de realitzar-la per la sendera que segueix la carretera es fa per una pista que, en direcció oest, passa pel bosc on es comença a insinuar els colors de la tardor, a prop el Portús i el Puig de la Berruga. S’arriba al Camí de Vilallonga i la vall del Torrent de la Bauma. En el nostre camí, parades per a menjar en un petit prat, en la font de “los burros”, a la cascada i en un antic forn per a teules i maons.

Abans de tornar a Vallfogona ens hem desviat per a visitar la Tosca del Pinetar, formació rocallosa de vàries desenes de metres de gruix que s’ha anat formant a partir de la lenta i contínua deposició, al llarg dels segles, del carbonat de calci dissolt en l’aigua de la font de la Tosca.

A Vallfogona s’arriba seguint la riera i travessant el pont medieval del s.XIV marcat amb punts liles.

En l’excursió han participat 13 persones que han recorregut un distància total d’uns 19 km amb +/- 550m de desnivell i hem estat 8 hores.