Sortida Els Salts de la Riera de les Gorgues – 06 d’Octubre de 2019

Crònica de l’excursió del 6 d’octubre de 2019 del Cicle d’Excursions i Descoberta de la Natura. Els Salts de la Riera de les Gorgues (Collsacabra).

Sortim amb puntualitat, a les 7:30 de la Plaça Orfila, en un autocar Ravigo de 30 places més la del guia. A l’interior fa un soroll infernal, però ens porta fins a l’Esquirol, on a les 8:45 ens disposem a esmorzar a l’Hostal Collsacabra, on ja ens esperaven i ens havien reservat lloc per seure. Ens han servit molt bé.

A les 9:30 iniciem l’excursió sortint del costat del poliesportiu, cap al camí del Salt de la Barra de Ferro.

Ens acostem a la riera en el seu pas pel costat de l’àrea de la Font de l’Escudella i retornem al camí, guaitem pel mirador del camí i en arribar a la Font de la Senallada ens desviem per segon cop per a veure el gorg que hi ha just en front tot baixant, i tornant a pujar fins a la font per seguir el camí que ens porta al Camp de Tir. Des d’aquí, amb l’entusiasme que dóna la bellesa del lloc i el temps ennuvolat però sense risc de pluja, ens dirigim cap al Pont de la Bertrana. Aquí el pont que ha estat recentment arranjat i la capa de verd que cobreix l’aigua, ofereixen un aspecte de bosc de conte. Ens hi entretenim fent múltiples fotografies i creuem la riera per dirigir-nos cap a la Font del Vilar, si bé abans i a mig camí ens acostarem a veure la Cascada del Tornall. Tot un espectacle acompanyat d’unes flors grogues i altes esplèndides que omplen de color la vegetació d’enfront de la cascada.

La pujada a la Font del Vilar és tan bonica com llarga i pronunciada, però en el grup no es produeix cap distanciament remarcable, tothom puja a bon ritme i no cal esperar a ningú.

Des del Vilar seguim cap a Sant Bartomeu Sesgorgues on amb unanimitat decidim aturar-nos 15 minuts per a menjar alguna cosa i agafar forces pel que queda, que no és poc. De Sant Bartomeu a Sentfores hi anem pel camí de dalt del cingle, no agafem el camí de l’escaleta, doncs és molt “penjat” i havíem dit que l’excursió era fàcil. Un cop a Sentfores ens acostem al mirador per a admirar el Salt de la Barra de Ferro, i seguidament baixem pel fort pendent del corriol que ens porta a baix, a la riera i que fem amb molta cura doncs és la baixada més agosarada de tota l’excursió. El pas per la riera agrada molt, es tracta d’una barreja caòtica d’aigua, vegetació, molsa i pedres que constitueixen una delícia per a la vista, sense deixar de para atenció a on es posen els peus a cada pas. Des d’aquí podem contemplar el Salt de la Barra de Ferro des de la base. Hi cau un rajolinet d’aigua. És evident que fa molts dies que no plou a la zona. En sortir de la riera deixem la pujada que ens portaria a la cadena del Salt de la Barra de Ferro, és una excursió fàcil, i seguim cap a l’esquerra un bonic i tranquil corriol que ens porta al camí que ve del Pont de la Teuleria i porta cap a l’Esquirol. Un bon tros del camí és prou ample, són les 13:30 i a bon ritme ens permet arribar al Camp de Tir a les 14:30, on seiem còmodament a fer un bon dinar, el que es porta cadascú.

A les 15:30 reprenem el camí cap a l’Esquirol per arribar-hi a les 16:00. Per acabar bé la jornada anem al bar on cadascú pren el que li ve de gust, i a les 16:30 sortim amb l’autocar cap a Barcelona on hi arribem amb una mica menys d’hora i mitja de trajecte.

Ha estat un grup molt compacte i preparat per a aquest tipus d’excursions, i a més, sembla que l’excursió ha agradat a tots. Això és tot encara que molt resumit.